Al 10 jaar een plasticvrije verpakking | VerpakkingsManagement |

2022-05-28 03:19:10 By : Ms. eunice wu

Lovechock houdt van natuurlijk. Daarom maken zij rauwe chocolade en is hun verpakking volledig plasticvrij. En dat al tien jaar lang!

Een duurzame bijdrage leveren aan het welzijn van mens en planeet, dat heeft Lovechock voor ogen. Sinds 2009 verspreidt het bedrijf liefde met zijn chocolade. De repen zijn onder meer in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland verkrijgbaar. ‘Wij maken chocolade in de meest pure vorm: rauwe chocolade’, vertelt brandmanager Inge Verschoof. ‘Ons assortiment bestaat uit tablets van 70 gram in 8 smaken, waaronder Almond & Baobab en Extreme Dark 99%, en bars van 40 gram in 11 smaken, waaronder Dates & Nuts en Salted Pecan. Al onze producten zijn 100% biologisch en veganistisch.’

Bij alles wat Lovechock doet, staan de pijlers Love for your body, Love for the farmer en Love for the planet centraal. Verschoof: ‘Rauwe chocolade bevat voedingsstoffen zoals mineralen, vitamines en flavanolen en levert dus een goede bijdrage aan je lichaam. Onze tweede pijler geven wij vorm door direct trade met lokale boerencoöperaties in Ecuador en Peru. Op deze manier krijgen onze boeren gegarandeerd een eerlijke prijs voor hun cacao. En uit liefde voor de planeet werken wij met een zo duurzaam mogelijke verpakking. Deze bestaat uit een kartonnen wikkel, die is gemaakt van milieuvriendelijk papier uit duurzame Europese bossen. Omdat karton niet direct op chocolade mag, moeten wij gebruik maken van een transparante folie. Deze lijkt helaas op plastic, maar is dat zeker niet. Onze folie is namelijk gemaakt van houtcellulose, afkomstig van de eucalyptusboom, en volledig composteerbaar.’

“Wat wij jammer vinden, is dat het recyclingsysteem nog altijd een stap op ons achterloopt.”

Wat het duurzaamheidsverhaal van Lovechock opmerkelijk maakt, is dat zij dit jaar een tienjarig jubileum vieren. Al in 2011 introduceerden zij namelijk hun plasticvrije verpakking. ‘Tien jaar geleden was een verpakking op basis van een hernieuwbare grondstof in plaats van op oliebasis zeker niet gebruikelijk in het chocolade- en snoepschap. Wij zijn dan ook echt trots op dit jubileum’, aldus Verschoof. ‘Wat wij alleen jammer vinden, is dat het recyclingsysteem nog altijd een stap op ons achterloopt. De folie zou bij het GFT-afval kunnen, maar het composteerproces duurt iets langer en de afvalverwerkers herkennen de folie niet als composteerbaar. Dus belandt deze bij het restafval. En dat houdt weer de grote bedrijven tegen om de stap naar composteerbaar te maken: zo’n verpakking is duurder en wordt alsnog niet goed gerecycled. Wij sporen consumenten daarom aan om onze folie te composteren in de eigen tuin of in een wormenhotel.’

De verpakking van Lovechock heeft een pure uitstraling en onderstreept dat de chocolade een natuurlijk product is. ‘De kartonnen wikkel geeft een natuurlijk gevoel en heeft de kleur van de betreffende tablet of bar: puur, vegan melk of Golden White. De flowpack verpakking van ons tweede merk Little Love voelt aan als papier. Omdat wij in vegan en plastic free groeiende trends zien, hebben deze logo’s een prominente plaats op de wikkel’, aldus brandmanager Inge Verschoof. ‘Wij willen dat consumenten meteen voelen dat zij cacao van de hoogste kwaliteit in handen hebben. De consumentenprijs ligt relatief hoog en dus is het belangrijk dat de verpakking echt het gevoel van die kwaliteit overbrengt.’

Tekst gaat verder onder de afbeelding

‹ ›

Lovechock blijft graag vooroplopen op het gebied van duurzaamheid en zoekt daarom altijd naar mogelijkheden om de verpakking te verbeteren. Volgens Verschoof is dit wel een uitdaging: ‘Je hebt met een voedingsmiddel te maken en dus moet je rekening houden met de houdbaarheid en de kwaliteit. Op dit moment zijn karton en een folie van houtcellulose voor ons de beste keuze, maar wij blijven om ons heen kijken voor nieuwe verpakkingsmaterialen. Papier zou bijvoorbeeld nog mogelijkheden kunnen bieden. Met ons nieuwe merk Little Love proberen wij nu een papieren verpakking die een minimale barrière vormt. Ook bestaat er wateroplosbaar papier. Dat is misschien ook nog wel iets voor ons. En wat momenteel enorm groeit is zero waste. Van consumenten krijgen wij al vragen daarover. Voor ons is dat nu nog een brug te ver vanwege de voedselveiligheid en het smelten van de chocolade, maar daar komen vast ook weer oplossingen voor. Daar ligt echt de toekomst.’